کارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا
نویسندگان
چکیده
سکوت یکی از مهم ترین بن مایه های الاهیّات عرفانی، به نحو اعم، و الاهیّات سلبی،به نحو اخص، است. سکوت آخرین مرحله کوشش عارف و الهی دان عرفانی در تلاش برای سخن گفتن از خداست. در این مرحله، تمام ترفندها و روش های زبانی عارف رنگ می بازند. در نوشته پیش رو به کارکردهای الاهیّاتی سکوت در آثار مولانا می پردازیم. در ابتدا به نقش محوری سکوت در آثار وی اشاره می کنیم. سپس به دلایل اخلاقی ـ روانی و نیز دلایل زبانی ـ معرفتی دعوت به سکوت در آثار این عارف می پردازیم. رابطه معکوس عقل و سخن گفتن، نجات بخشیِ خاموشی، پرهیز از پریشانی ضمیر و نیل به جمعیت خاطر به مدد خاموشی، مراعات حال مخاطب، رازپوشی، پرهیز از خاصیّت تخدیری سخن وری، و پرهیز از کبر از مهم ترین دلایل اخلاقی ـ روانی دعوت به سکوت است و ظرفیّت محدود زبان در بیان حقایق، بیان ناپذیری خدا و تلاش برای حفظ وحدت و رهایی از عالم مادّی، به طور اعم، و زبان بشری، به طور اخص، از دلایل زبانی ـ معرفتی فراخواندن به خاموشی به شمار می آید. در بخش آخر این مقاله نیز چرایی سخن گفتن به رغم فراخواندن به سکوت را بررسی می کنیم. از مهم ترین دلایل و علل سخن گفتن عارف و الهی دان، به رغم دعوت به سکوت، به مواردی هم چون به سخن در آمدن عارف از جانب خدا، سخن گفتن به واسطه اضطراری درونی، سخن گفتن از سر عشق ورزی به خدا و خلق، جنبه تعلیمی سخن و ارائه قرینه ای بر بیان ناپذیری اشاره می توان کرد.
منابع مشابه
حلاج در آثار مولانا
این مقاله به بازشناسی تصویر حلاج در آثار مولانا و واکاوی کلام مشهور «اناالحق» میپردازد و میخواهد نگاه مولوی را به احوال و آثار حلاج دنبال کند. مَشرب حلاج که مخالفان او از آن به «اتحاد» و «حلول» تعبیر میکنند، از نظر معتقدان او بیشتر به «استغراق» تعبیر میشود. مولانا در آثارش نام حلاج را به طور مکرّر ذکر کرده است. وی اندیشه حلاج را در آثار خود بازتاب داده و با همه مصایبی که بر حلاج رفته، او را س...
متن کاملسیمرغ در آثار مولانا
سیمرغ، پرنده اساطیری، از دیر باز حضوری پر رنگ در فرهنگ ایرانی داشتهاست؛ پیش از اسلام در اوستا و آثار پهلوی و بعد از اسلام ابتدا در حماسههای پهلوانی، سپس در حماسههای عرفانی. این عنصر قابل توجه، نظر بسیاری از عرفای صاحب ذوق را به خود جلب کرده و در ادب عرفانی شخصیّتی والا و ارجمند یافته است. در این میان ذهن تیزبین عارفترین شاعران ایران، مولانا جلالالدین، از سیمرغ برداشتهای عرفانی بسیار نموده ...
متن کاملمستورگان در آثار مولانا
در مقالهی حاضر تلاش شده است با دقت در آثار نظم و نثر مولانا (مثنوی، فیه ما فیه و مکتوبات) و نیز آثار مرتبط با زندگی و سلوک وی همچون مناقب العارفین به دیدگاههای مولانا در خصوص زنان بپردازد.با توجه به آن که مولانا در مثنوی معنوی، از جماد و نبات و حیوان تا شخصیتهای گوناگون انسانی را به عرصهی داستانها میکشاند تا شاه کارهای فکری و عرفانی خود را خلق کند، بررسی شخصیتهای زن در این داستانها، مد...
متن کاملرستم در آثار مولانا
در این مقاله ابتدا به کوتاهی به پیشینهی ظهور عناصر اساطیری و حماسی در پهنهی ادب صوفیانه و عرفانی فارسی و نیز به پیوند حماسه و عرفان اشاره میشود سپس نقش و جایگاه رستم پهلوان شاهنامه در ذهن و آثار مولوی کاویده میشود. همچنین برداشتهای عرفانی مولوی از این عنصر اسطورهای و حماسی ایران نشان داده خواهد شد.
متن کاملآتش در آثار منظوم مولانا
آتش در شعر مولانا در قالبهای تلمیح، تمثیل، استعاره، نماد، مجاز و غیره حضور یافته است. آتش گاهی «میسازد» و گاهی «میسوزاند»؛ انسان را «میآزماید و میگدازد و مینوازد». آتش را با دو بعد الهی و شیطانی آن در عرفان اسلامی میبینیم. آتش در اندیشههای مولانا در مصداق آتش حق و تجلیّات وی، آتش انبیا، آتش مشکلات سیر و سلوک، آتش عشق، آتش طبایع درون، آتش هواهای نفسانی، آتش جهان مادی و علایق آن، آتش جهنم،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فلسفه و کلام اسلامیناشر: دانشگاه تهران
ISSN 2008-9422
دوره 42
شماره 1 2009
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023